Klantverhaal header afbeelding

Strukton

In Nederland wordt het steeds uitdagender om te voldoen aan de stikstofregels. Van Werven biedt een slim alternatief voor bronbemaling met dieselpompen: een combinatie van powerhubs en batterijsystemen. Deze oplossing maakt emissievrij werken mogelijk, zelfs op afgelegen locaties. Strukton heeft de proefopstelling succesvol getest en zet de techniek binnenkort in bij hun projecten.

Afbeelding bij eerste onderdeel

De uitdaging en de oplossing

In heel Nederland is het een uitdaging om te voldoen aan de regels voor stikstofreductie. Ook Strukton Wegen & Beton merkt dat bij veel projecten en benaderde Van Werven als partner voor een duurzaam alternatief. Uit Aerius-berekeningen blijkt steeds weer dat bronbemaling met traditionele dieselpompen veel stikstof uitstoot. Van Werven maakt gebruik van powerhubs en batterijsystemen. Daarmee kunnen we emissievrij bronbemaling uitvoeren.

Deze duurzame oplossing bestaat uit een krachtige combinatie: een 1,2 MW powerhub en meerdere kleinere batterijsystemen die samen de pompen van de bemaling aandrijven. Zo zorgen we ervoor dat het systeem betrouwbaar blijft werken, zelfs als één onderdeel uitvalt. De pompen blijven draaien – en dat is cruciaal.

Praktijkervaring en werking van het systeem

De grootste uitdaging bij het vervangen van dieselpompen zit vaak in de stroomvoorziening op afgelegen locaties, zoals open velden of lange tracés voor kabels en leidingen. Op zulke plekken is meestal geen vaste stroomaansluiting beschikbaar. Tot nu toe werd dan vaak een aggregaat ingezet, maar dat kan op veel plaatsen niet meer vanwege de stikstofregels. De Aerius-vergunning laat dat simpelweg niet toe.

Dat ondervond ook Strukton bij hun projecten, vertelt Erwin Nijmeijer, projectleider bij Strukton: "Met deze oplossing kunnen we blijven werken, het werk duurzamer uitvoeren én voldoen aan de stikstofeisen. Dat maakt echt het verschil."

"Met de batterijsystemen van Van Werven hebben we een betrouwbare en veilige oplossing in handen, zonder uitstoot." “Toch wilden we eerst zeker weten dat alles goed werkt. Daarom hebben we een proefopstelling gedaan om de betrouwbaarheid te testen. Dankzij de deskundige begeleiding, het vervoer binnen de ADR-regelgeving en de flexibiliteit van de verschillende systemen, kregen we het vertrouwen dat Van Werven ons echt kon helpen.

We kunnen dan ook gerust stellen: de proef is geslaagd. Binnenkort zetten we deze oplossing met vertrouwen in op één van onze projecten.”

Chris Heida, projectcoördinator elektrisch materieel bij Van Werven, legt uit hoe het systeem werkt: "We gebruiken een 1,2 MW powerhub als moedervoeding. Die voedt een kleiner batterijsysteem, dat op zijn beurt de pomp aandrijft. Zo bouwen we een installatie die betrouwbaar en flexibel is. We kunnen de batterijen op vaste momenten wisselen, het moedersysteem opladen en weer terugbrengen naar de bouwlocatie."

 

Foto bij onderdeel 2